З досвіду роботи

Формування комунікативної компетенції при вивченні англійської мови.

Стрімкі зміни, що відбуваються в українському суспільстві, осучаснення освітньої системи, досягнення в галузі практики викладання англійської мови поставили перед кожним педагогом необхідність оновлення змісту і методів навчання англійської мови.
Основою мотивації вивчення англійської мови ставлю завдання зробити все для того, щоб учням було цікаво вчитись. Глибоко усвідомлюю і те, що Нова програма викладання іноземних мов кардинально відрізняється від попередніх новим підходом до викладання англійської мови, а саме практичним  опануванням мовою на рівні достатньому для здійснення спілкування, тобто: головна мета с сформувати певний рівень комунікативної компетенції, що включає в себе 4 аспекти: аудіювання, мовлення, читання, письмо.
Стараюсь на кожному уроці дотримуватись раціонального співвідношення різних видів мовної діяльності.                             
Щоразу заходячи в клас, ставлю перед собою завдання – не „загубити" жодної дитини» намагаюсь дати можливість розкрити все краще, закладене в неї природою. Стараюсь виявляти чуйність,  щирість,  не принижувати моралізаторством слабеньких учнів, а всіляко підтримувати, стимулювати найменший успіх, заохочувати за кожний правильний крок в навчанні. І це дає можливість учневі відчути себе здібним, потрібним, цікавим для інших.
Навчаючи аудіювання іноземної мови я намагаюсь створити, підтримати і підвищити внутрішню мотивацію учнів. Моделюю ситуації, які стимулюють виникнення та розвиток комунікативно-пізнавальних потреб учня.
Досягнення комунікативної мети перевіряю різного типу тестами, завданнями (диференційовано, індивідуально), наприклад: 
— вибери правильний варіант відповіді;
— заверши початок речення;
— напиши переказ почутого на англійській мові;
— напиши переказ почутого на українській мові;
— дай заголовок почутому оповіданню сам;
— вибери заголовок із трьох запропонованих;
— розкажи якомога більше про певного героя оповідання.
 Автори сучасних методик викладання англійської мови роблять наголос на важливості сприйняття та розуміння мови на слух. На початковому етапі я навчаю учнів слухати, повторювати та розуміти. Тексти мають бути автентичними, доступними за змістом та мовним складом, короткими за тривалістю звучання. Комунікативні завдання при цьому можуть бути різні:
·        послухати речення та обвести відповідні слова;
·        визначити головне;
·        визначити, чи відповідає подана в завданні інформація змісту прослуханого;
·        підібрати до запитань правильні відповіді;
·        дати письмові відповіді на запитання, тощо.
Використовую також наступні ігри:
1.     «Слухай і роби»
2.     «Слухай і повторюй» (вірші, пісеньки, римівки).
Компетенція говоріння включає компетенцію діалогічного та монологічного мовлення. Тому слід формувати в учнів уміння користуватися обома формами мовлення.
Для розвитку діалогічного мовлення пропоную дітям такі види діалогу:
§  діалог етикетного характеру.
§  діалог – розпитування.
§  діалог – домовленість.
§  діалог – обмін думками, повідомленнями.
Кожен діалог має певні освітні і навчальні можливості, оскільки містить реалії способу життя англомовних країн, знайомить з сімейними традиціями, надає інформацію про різні аспекти життя людей.
Діалоги охоплюють найбільш уживані ситуації щоденного життя, я рекомендую заучувати їх напам'ять, розігрувати в рольових іграх.
При вивченні теми „Пори року. Погода." В 4 класі звучить такий діалог.
Діалог-вітання:
 Hi!
— Morning! I haven't seen you for ages.
— Nice morning today,  isn't it?
— Yes, sunny, frosty, I adore such weather.
— Me too.
В монологічному мовленні вчу дітей робити невелике повідомлення про певні події, факти, описувати явища, вміти характеризувати людей, їх вчинкиВчу учнів таких видів монологу як повідомлення, розповідь, опис, характеристика.
В процесі читання звертаю увагу перш за все на те, щоб учні вміли визначити головну (мету) думку, запам'ятати найголовніші факти в текстах різних жанрів.
 Конкурси на кращого диктора, які практикую у всіх класах, стимулюють увагу, інтерес учнів до інтонації, до фонетичних особливостей лексики. Підготовка до конкурсу на кращого диктора звичайно включає такі прийоми:
1) гра-змагання між рядами на швидке і безпомилкове прочитання      слів, словосполучень;
2) гра-пошук „Хто скоріше?" (хто скоріше прочитає відповідь з тексту на поставлене запитання);
3) міні-конкурс на кращого диктора в групах під девізом „Контролюємо   і  допомагаємо"  (учні  слідкують  за правильністю учасників, а також показником секундоміра).
Навчання письма здійснюю на навчальному матеріалі, засвоєному в усній мові. Стараюсь застосовувати безперекладні форми роботи.  Зміст нових слів розкриваю за допомогою синонімів, антонімів, наочності, розгорнутих прикладів, тлумаченням іноземною мовою.
Засвоєння граматики не є метою навчання, особливо в молодших класах, а засобом формування необхідних умінь і навичок. Тому граматична система англійської мови засвоюється практично за допомогою мовних зразків в мовних вправах. В 5 класі учням пропоную написати лист англомовному другу про свою родину. Опрацьовуючи тексти для домашнього читання, вчу семикласників складати план оповідання (як розповідними реченнями, так і питальними).
Величезну роль в своїй професійній діяльності надаю використанню навчальних та рольових ігор на уроках англійської мови, оскільки ігри стимулюють мимовільне запам’ятовування мовного матеріалу і найголовніше, забезпечують комунікативну спрямованість навчального процесу.
До уроків добираю ігри, різні за призначенням: лексичні,граматичні, фонетичні, а також для розвитку читання, аудіювання та письма. Так, для вивчення нових граматичних конструкцій використовую ігри: «Що в тебе в портфелі?», «Здогадайся, що я робив вчора», «Таблиця частин мови», «Запитання пані Граматики».
Для розвитку говоріння, читання, аудіювання та письма добираю ігри враховуючи особисті інтереси учнів. Мовленнєві вміння формую в іграх «В магазині», «Запрошення», «Хто скаже більше», «Закінчи моє оповідання».
Фонетичні ігри є незамінними на початковому етапі навчання.Вони значно полегшують засвоєння учнями звуків англійської мови.Під час їх проведення найчастіше використовую ігри з мячем, ігри з картками, загадки, рухливі ігри.
Для проведення лексичних ігор підбираю такі завдання, які б сприяли збагаченню словникового запасу учнів, робили їх мову виразною і образною, допомагали б учням вільно висловлювати свої думки англійською мовою. Серед таких: «Memory Game», « Guess theWord», «The Chain of  Words», «What Flies?», «Have You a Pet?».
Ігрові вправи підбираю, враховуючи вік учнів. Для проведення ігор із молодшими школярами використовую різний цікавий інвентар(яскраві малюнки, іграшки, ляльки). На початковому та середньому етапі вивчення англійської мови використовую групові та парні ігрові форми роботи. Вони забезпечують підвищення ефективності навчання,створюють умови для мовленнєвої діяльності учнів.
В своїй діяльності широко використовую інноваційні технології, які дозволяють мені залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють виробленню соціально-важливих навиків роботи в колективі, взаємодії, дискусії. Такими є:
·        «Мозковий штурм». Ефективний та добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, який спонукає виявляти свою творчість та уяву шляхом вираження думок усіх учасників, допомагає знаходити кілька рішень щодо поставленої проблеми.
·        «Мікрофон». Дає змогу кожному учню сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.
·        «Коло ідей». Метою гри є складання переліку ідей, пропозицій, залучення всіх учнів до обговорення питання.
А також такі вправи як: «Find someone who», «Things have changed since then», «Brainstorming comparisons».
Підсумовуючи вище викладене, хочу додати,що робота в такому напрямку є досить ефективна в навчанні дітей іноземної мови різних вікових груп. Звичайно, іноді виникають складнощі у реалізації даних проблем. Але думаю, що шукаючи нових технологій навчання і виховання,працюючи творчо,знаходячись в постійному пошуку нових форм та методів проведення уроків,можна досягти значних успіхів на педагогічній ниві,стати дійсно хорошим вчителем, мудрим, знаючим, відданим своїй роботі і дітям.

Немає коментарів:

Дописати коментар